Lyckas med stationsarbete och kartläggning i förskoleklass

Nathalie Lindgren

Den här föreläsningen ingår i vår nya serie Vi bjuder på kunskap.

Kostnadsfria webbinar för lärare och rektorer i alla skolformer.

>>Webbinariet har redan ägt rum, men du har möjlighet att se den inspelade versionen via en länk längre ner på den här sidan.

Stationsarbete som förenar undervisning med kartläggning

Förståelse för matematik och läsning är inget man föds med. Det krävs många års träning innan barn kan räkna och läsa flytande. Och när barnen börjar i förskoleklass så har de utvecklat sina förmågor olika långt. En del kan läsa, andra har svårt att hålla i pennan. I vårt uppdrag ingår att kartlägga var våra nya elever befinner sig och samtidigt bjuda på en lustfylld och inspirerande start i skolan. 

Nathalie Lindgren har sedan många år utvecklat ett arbetssätt som ger många fördelar för både elev och lärare. Vi har bjudit in Nathalie för att ställa ett par frågor om hur stationsarbete kan förena relationsbyggande, lärande och kartläggning på ett tidseffektivt och lustfyllt sätt.

 

Frågorna Nathalie besvarar under webbinaret är:

  • Hur kan stationsarbete utformas för att förskoleklassens kartläggningar ska bli en del av den ordinarie undervisningen?
  • Hur kan resultaten av kartläggningarna användas för att anpassa och differentiera undervisningen?
  • Hur kan bildstöd användas för att förtydliga undervisningen?

 

Inspelat webbinarium med författaren till Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass

För att se den inspelade versionen av webbinaret så klicka här>>

 

På ett arbetspass kan jag antingen introducera ett nytt lärområde, ta reda på var eleverna befinner sig i sitt lärande eller genomföra en kartläggningsaktivitet

Nathalie Lindgren

Din bok har lagts till i varukorgen

Nathalie Lindgren

Nathalie Lindgren är förskollärare och har lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Hon deltog bl a i Skolverkets referensgrupp för Hitta språket innan materialet infördes nationellt. Nathalie har skrivit boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass.

Hon är också en uppskattad föreläsare och fortbildare hos Lärarfortbildning AB där hon utvecklat kursen Kartläggning i förskoleklass.